Privacyverklaring – wat doen wij met jouw gegevens?

Helder Onderzoek respecteert altijd jouw privacy.

Deze verklaring is voor het laatst aangepast op: 7 oktober 2025

Wie zijn wij?

Helder Onderzoek (handelend onder Research 2Evolve B.V.) uit Hilversum is een onafhankelijk onderzoeksbureau. Wij zijn lid van Data & Insights Network en zijn ISO27001 en IS20252 gecertificeerd.

Wij houden ons aan de gedragscode voor marktonderzoek. Deze code regelt bijvoorbeeld de rechten van de deelnemers. Het zorgt ervoor dat je anoniem blijft bij onze opdrachtgever. En dat wij jouw gegevens vertrouwelijk behandelen.

Deelname aan onze onderzoeken is altijd vrijwillig.

Hoe verzamelen wij gegevens?

Helder Onderzoek verzamelt onderzoeksgegevens op verschillende manieren. Schriftelijk, via de telefoon en online. En ook tijdens groepsgesprekken en interviews.

Wij verzamelen alleen gegevens die nodig zijn. Die gegevens zijn vertrouwelijk. Zodra het kan maken wij de gegevens anoniem. Wij vinden het belangrijk dat anderen niet bij jouw gegevens kunnen komen.

Tenzij wij ze daar toestemming voor geven.

Hoe beschermen wij jouw privacy?

Wij houden ons aan de volgende regels:

  • Wij vertellen de deelnemer het doel van het onderzoek;
  • Wij behandelen jou met respect, ook als je niet mee wilt doen;
  • Wij verzamelen zo weinig mogelijk gegevens;
  • Zodra het kan maken wij gegevens anoniem;
  • Je blijft anoniem in onze rapporten. Tenzij je duidelijk heeft aangegeven dat dat niet hoeft.
  • Wij nemen maatregelen zodat niemand anders zonder toestemming bij jouw gegevens kan komen;
  • De gegevens die wij verzamelen zijn geheim. Tenzij het nodig is om te delen voor een onderzoek. Dan geven wij een derde partij duidelijke toestemming.
  • Wij houden ons aan gedragscode voor onderzoek en statistiek.

Wat staat er in de wet?

Wij gebruiken jouw persoonsgegevens alleen volgens artikel 6 van de wet AVG. Deze wet beschermt jouw persoonsgegevens en jouw privacy.

Wij krijgen jouw persoonsgegevens bijvoorbeeld als je je aanmeldt voor een onderzoek. Of als wij een overeenkomst met je hebben. Wij vragen zo weinig mogelijk gegevens.

Wij hebben vaak ook gegevens van mensen waar wij mee samenwerken. Of waar wij voor het uitvoeren van ons werk contact mee hebben. Wij vragen alleen gegevens die wij nodig hebben.

Soms vraagt onze opdrachtgever om gegevens van onze contacten. Dit kan bijvoorbeeld een gemeente zijn. Ook zij behandelen jouw gegevens vertrouwelijk en met respect.

Soms hebben wij jouw persoonsgegevens juist gekregen van een opdrachtgever. Dit kan bijvoorbeeld een gemeente zijn. Dan behandelen wij jouw gegevens net zoals de opdrachtgever. Wij behandelen jouw gegevens dan ook vertrouwelijk en met respect.

Heb je vragen over hoe onze opdrachtgever jouw gegevens gebruikt? Lees dan de privacyverklaring van die partij. Of neem contact met ze op.

Welke gegevens gebruiken wij?

Als je deelneemt aan een onderzoek of lid wordt van een panel verzamelen wij een paar persoonsgegevens. Dit zijn er zo weinig mogelijk. Wij vragen bijvoorbeeld jouw adres en e-mail. Deze gegevens gebruiken wij alleen om je uit te nodigen voor een onderzoek of deelname aan een verloting. Wij vragen achtergrondgegevens bijvoorbeeld jouw leeftijd en postcodecijfers. En daarna gebruiken wij jouw antwoorden (onderzoeksgegevens) en de achtergrondgegevens voor een rapport.

Onze onderzoeken gaan over verschillende onderwerpen. Wij vragen bijvoorbeeld naar jouw mening. Of naar jouw gedrag. Het onderzoek gaat over een onderwerp dat belangrijk is voor onze opdrachtgever. Bijvoorbeeld over het verkeer, veiligheid, groen of leefbaarheid. Jouw antwoorden zijn anoniem en vertrouwelijk.

Hoe gebruiken wij jouw gegevens?

Jouw persoonsgegevens worden alleen gebruikt voor onze onderzoeken. Wij willen je niets verkopen en niets opsturen. Jouw antwoorden zijn anoniem verwerkt. Ook in ons rapport ben je anoniem. Tenzij je duidelijk heeft aangegeven dat wij jouw gegevens wel mogen gebruiken. Dan ben je niet anoniem maar beschermen wij jouw gegevens altijd goed. Wij vinden het erg belangrijk jouw gegevens en privacy goed te beschermen.

Hoe lang bewaren wij gegevens?

Na het onderzoek verwijderen wij de contactgegevens zo snel mogelijk.

Voor onderzoeken verzamelen wij achtergrondgegevens en onderzoeksgegevens. Wij bewaren die alleen zolang wij ze nodig hebben. Daarna worden de gegevens verwijderd.

Ben je lid van de digitale panels van Helder Onderzoek? Zolang je lid bent van een panel bewaren wij jouw gegevens. Als het panel stopt of als je je afmeldt, dan verwijderen wij de gegevens. Dit is onder andere voor de gemeenten, RIVM, GGD’en en woningcorporaties.

Hoe slaan wij jouw gegevens op?

Wij slaan jouw gegevens alleen op in datacentra in Nederland. Daarmee vallen jouw gegevens altijd onder de bescherming van de wet AVG. Wil je een wijziging doorgeven? Gebruik dan het contactformulier van Helder Onderzoek. Of stoppen met een panel? Je kunt je altijd afmelden.

Wat zijn jouw rechten als deelnemer?

Deelnemen aan onze onderzoeken is altijd vrijwillig. Wij zorgen dat je anoniem blijft. Je kunt ook duidelijk aangeven dat je niet anoniem hoeft te blijven. Dan kan het zijn dat wij jouw gegevens delen. Maar dat is dus alleen als je duidelijke toestemming geeft. Anders blijf je anoniem.

Dit zijn jouw rechten:

  • Recht op informatie: je hebt het recht om aan Helder Onderzoek te vragen of jouw persoonsgegevens worden verwerkt.
  • Inzagerecht: je mag controleren of en hoe jouw persoonsgegevens worden verwerkt.
  • Correctierecht: als jouw gegevens niet kloppen, dan kun je dat doorgeven. Dan past Helder Onderzoek jouw gegevens aan.
  • Recht van verzet: je mag aan Helder Onderzoek vragen je persoonsgegevens niet meer te gebruiken.
  • Recht op het wissen van persoonsgegevens: je mag aan Helder Onderzoek vragen om gegevens te verwijderen.
  • Recht op bezwaar: je mag aan Helder Onderzoek vragen jouw gegevens niet te verwerken.

Een verzoek of bezwaar indienen?

Wil je een recht gebruiken? Stuur dan een verzoek naar Helder Onderzoek. Dit kan schriftelijk of via de website. Daarna hebben wij 4 weken de tijd om jouw verzoek te beoordelen. Wij laten je binnen 4 weken weten wat wij met jouw verzoek doen.

Als wij jouw verzoek niet kunnen goedkeuren, dan kun je bezwaar indienen. Het kan zijn dat wij dan extra informatie vragen.

Welke maatregelen nemen wij?

Maatregelen ter bescherming van jouw persoonlijke informatie (ISO 27001)

Helder Onderzoek neemt de bescherming van jouw persoonsgegevens heel serieus. Wij nemen verschillende maatregelen om jouw informatie te beschermen. Deze maatregelen laten wij beoordelen door specialisten.

Wij voldoen onder andere aan ISO27001. Dit is de internationale standaard voor bescherming van informatie. Hierin staat hoe informatie beveiligd moet worden. Zo blijft jouw informatie vertrouwelijk.

Bij Helder Onderzoek hebben maar een paar medewerkers toegang tot jouw informatie. Wij gebruiken jouw gegevens alleen voor data-analyse en kwaliteitscontrole.

Soms geven wij andere bedrijven een opdracht. Die kunnen dan jouw gegevens nodig hebben. Als wij jouw informatie delen, hebben wij met dat bedrijf een overeenkomst. Zij moeten jouw gegevens dan net zo goed beveiligen en beschermen als wij.

Vindt je dat jouw gegevens niet goed zijn beschermd? Neem dan contact op met onze Functionaris Gegevensbescherming (FG).

Bescherming op onze website

Onze website heeft een SSL-certificaat. Dit betekent dat de verbinding tussen de bezoeker en de website beveiligd is. Jouw informatie is versleuteld. Gegevens die via de website worden verstuurd, zijn beschermd tegen afluisteren.

Op onze website en in onze onderzoeken staan links naar andere websites. Wij kunnen niet verzekeren dat deze websites ook beveiligd zijn. Kijk in de adresbalk van jouw browser of je een slotje ziet staan. En lees op die andere website de privacyverklaring of neem contact met ze op.

Cookies op de website

Op panelinwoners.nl gebruiken wij alleen functionele cookies. Voor het uitvoeren van onze online onderzoeken ook. Als je na het invullen de browser sluit, worden de cookies verwijderd. Of ze zijn niet meer geldig. Dit is afhankelijk van jouw browserinstellingen.

Wij maken geen gebruik van tracking cookies.

Wij gebruiken wel Google Analytics om onze website te verbeteren. Jouw gegevens worden anoniem verwerkt en jouw IP-adres is ook anoniem.

Ik heb een klacht

Hoe dien ik een klacht in over de verwerking van mijn gegevens?

Wij nemen klachten heel serieus en lossen het graag snel voor je op. Vaak is een telefoontje met ons al voldoende om jouw klacht op te lossen (035-6232789). Maar blijf je het oneens, dan kun je schriftelijk of online een klacht indienen.

Je kunt een klacht indienen bij Helder Onderzoek. Neem contact met ons op. Of stuur een brief naar:

Helder Onderzoek

T.a.v. de directie

Postbus 918

1200 AX Hilversum

Daarnaast heb je de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de landelijke toezichthouder van privacy.

Functionaris Gegevensbescherming

Voor Helder Onderzoek is een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangewezen. De FG houdt toezicht op het verwerken van persoonsgegevens binnen Helder Onderzoek.

De FG adviseert, informeert en rapporteert aan de organisatie over het omgaan met de persoonsgegevens. Een verwerking van persoonsgegevens met een hoog risico wordt eerst gemeld aan de FG, voordat de verwerking start. De FG is ook contactpersoon voor Helder Onderzoek met de Autoriteit Persoonsgegevens.

Heb je vragen over het verwerken van jouw gegevens? Neem contact met ons op.

Je kunt ook bellen met de Functionaris Gegevensbescherming via telefoonnummer 035 623 2789.

Aanpassingen aan de privacyverklaring

Het kan zijn dat deze privacyverklaring wordt aangepast. Bijvoorbeeld als de wetgeving verandert. Lees daarom deze verklaring regelmatig door. Bovenaan zie je de datum van de laatste aanpassing.